Pædagogik
På Gjeddesgaard-Falster tilbyder vi et behandlingsmiljø med ophold, undervisning, efterværn og fritidsaktiviteter.
Grundlaget for den pædagogiske indsats omfatter et fundament, der
bygger på behovet for omsorg og opmærksomhed. Vi ønsker netop, at
den unge oplever sit liv hos os som hjemlig med en atmosfære af nærhed
og varme.
Pædagoger og lærere på stedet arbejder ud fra generelle og individuelle pædagogiske strategier i forhold til målgruppen. Vores pædagogiske tilgang bygger på det personlige kendskab til den unge – men også på generelle fysiske og mentale rammer, som er nødvendige redskaber for at komme videre i livet med en sund identitet.
Vi værdsætter fem overordnede linjer i vores arbejde med de unge:
- At relationen mellem medarbejder og den unge er udgangspunktet for det pædagogiske arbejde
- Vi ønsker en dialog med den unge om kort- og langsigtede konsekvenser for den unges handlinger
- At de unge møder forståelse, respekt og anerkendelse i hverdagen hos os
- At de unge føler sig hjemme og tryg hos os
- Vi ønsker at behandle og resocialisere de unge
Sammenhæng mellem pædagogik, konsekvens og handling
I relationen med den unge har vi mulighed for at sætte ord på den unges handlinger på nært hold. Dialogen hjælper den unge til at skabe sig et mentalt overblik over konsekvenserne for de valg, den unge træffer. For at kunne forstå sig selv og omgivelsernes reaktion i den pågældende situation, er det et væsentligt redskab at kunne gennemskue sammenhængen mellem årsag og virkning.
I vores pædagogiske praksis lægger vi derfor vægt på, at den unge skal forstå konsekvensen af sine handlinger, da vi oplever, at mange udsatte unge mangler denne erfaring. Ved at gennemgå og evaluere den unges problematikker, vejleder vi den unge i situationer, hvor vedkommende er vant til at stå alene. Vores hensigt er derfor at samle den unge op i tilfælde, hvor den unge tidligere ville få det dårligt og reagere uhensigtsmæssigt i forhold til sine omgivelser.
Styrker netværket
Vi ønsker, at den unge skal lære at takle udfordringerne i forhold til sig selv og den ydre verden. Den pædagogiske indsats gælder derfor også rammerne udenfor Gjeddesgaard-Falster:
Vi prioriterer et tæt samarbejde med den unges forældre og ønsker at sikre en harmoni mellem betingelserne i den unges liv på institutionen og det miljø, den unge kommer fra. Vi arbejder derfor for at styrke og fastholde en relation til venner og familie.
Vi involverer den unge
I det pædagogiske arbejde tænker vi fremtidsorienteret. Vi ønsker at give den unge en selvindsigt, som gør den unge i stand til at tage ansvar for egne handlinger og konstruktivt gøre brug af sit netværk og sine potentialer. Igennem den pædagogiske indsats har vi redskaberne til at give den unge en solid indsigt i samfundets normer og regler.
Det er et vigtigt element for os i det pædagogiske arbejde, at den unge selv deltager i arbejdet med den personlige udvikling. Vi udarbejder systematisk personlige mål for den unge i elevplanerne. I samarbejde med den unge og de pårørende evaluerer vi de faglige og sociale mål. Evalueringen er med til at sikre, at den unges egne oplevelser og forståelse indgår som en del af processen.